Teadusraamatukogu II korruse galeriis on kuni 9. septembrini avatud Marko Toomasti fotonäitus “Betula”.
Marko Toomast on sündinud 1970. aastal Pärnus, kus ta peale pikemat eluperioodi Rootsis töötab praegu Pärnu Kunstnike Maja juhatajana. Toomast on täiendanud ennast fotograafia alal nii Gammleby fotokoolis kui ka Academia Valandis Rootsis. Ta on töötanud aastaid fotoassistendina mainekate Rootsi fotograafide Elisabeth Ohlson Wallini ja Christer Janssoni ateljeedes. Käesolev isikunäitus on fotograafi esimene väljapanek Tallinnas ning mõeldud spetsiaalselt Akadeemilise Raamatukogu väikesesse galeriisse.
Foto vastu tärkas Marko Toomastil huvi juba lapsena. 12 aastaselt sattus ta tuntud Pärnu fotograafi Aado Viigi fotoringi ning oli peagi selge, et foto teda lummas. Oma esimestest kokkupuudetest fotoga on Toomast ise meenutanud, et “fotol tundus olevat mingi „aura”. Selles oli peidus salapära. Pimikus veedetud aeg oli täis maagiat, mis on salvestunud kehamällu ja pole tänaseni kadunud.” Kui paljud jõuavad oma kutsumuseni mööda keerulisi teid ja eksimusi, siis Toomasti jaoks tuli äratundmine kohe. Fotograafiat peab Toomast oma peamiseks väljendusvahendiks. Silmaks, meeleks ja südameks – need on põhilised filtrid, millest kõik visuaalselt tajutav läbi voolab.
Portree ja loodus on Marko Toomasti peamised kujutamisobjektid. Kui Toomasti varasemad tööd on olnud abstraktsed ja tonaalsuselt pigem tumedad, siis „Betula“ seeria on helge ja hele, mis loob positiivse meeleolu, „mida me kõik praegu vajame. See on loomingulise protsessi tulemus, milleni ma viimastel aastatel olen jõudnud“, ütleb Toomast. „Ekslemine tumedas metsas hakkab lõpule jõudma – „Valgust, rohkem valgust!““
Aga miks just kask?
Toomast: “Me kõik teame, mis maitse on kasemahlal ja mis tunne on vihelda kasevihaga saunas. Aga see, et kask on huvitav just oma graafilisuse poolest, on meil jäänud märkamata. Kaske saab kujutada väga graafiliselt ja see on iseloomulik Toomasti tööde puhul. Teine aspekt on kase sümboolne ja mütoloogiline tähendus. Kask on puhtuse ja valguse sümbol ja sobib igati väljendama kunstniku ekspressiivset sõnumit.“
Näituse kuraator Harry Liivrand ning plakati autor Rene Haljasmäe.